2.9.12

Ἡ Νέα Γραμματική


 Πέρασε περίπου νας μήνας π τότε πο ρχισε διαμάχη γι τ περιβόητο βιβλίο τς E΄ κα Στ΄ τάξεως Δημοτικο, μ ντεινόμενες ντιπαραθέσεις μεταξ τν πολεμίων κα τν περασπιστν τούτου, χωρίς, στόσο, ν χη γίνει ντιληπτ γι τν ερισκόμενο σ σύγχυσι πολ κόσμο, ποία εναι στν πραγματικότητα οσία το προβλήματος. Κα συγκεκριμένα: Ο μν ποστηρικτς το βιβλίου στιάζουν τν περάσπισί του κυρίως στ τι τ πίμαχο βιβλίο εναι γλωσσολογικῶς ρθ (φο στν προφορικ λόγο τ φωνήεντα –φωνηεντικο φθόγγοι– στὴν Νέα λληνικ εναι 5) κα τι κανένα π τ 24 γράμματα το λφαβήτου μας δν καταργεται, ο δ πολέμιοι το βιβλίου ποστηρίζουν τι τ φωνήεντα τς λληνικς εναι 7, τι στ βιβλίο καταργονται τ φωνήεντα «η, υ, ω», καθς πίσης κα τ σύμφωνα «ξ, ψ», κα τι Νέα Γραμματικ εσάγει 3 νέα δίψηφα σύμφωνα «μπ, ντ, γκ».
 Ἡ βασικ ατία, πο προεκάλεσε τὴν διάστασι ατν τν πόψεων, φείλεται στ τι στὴν σελίδα 36 το βιβλίου παρουσιάζονται 5 φωνήεντα κα 18 σύμφωνα, ες δ τ νω μέρος τς διας σελίδας 36 (κα μάλιστα σ τίτλο) ναγράφεται «Μιλ κα γράφω», δηλαδ στ ρμα «Μιλ» προστίθεται κα τ ρμα «γράφω», κα τσι συμπεραίνεται –μμέσως πλν σαφῶς– τι φωνητικ ρθογραφία, στν ποία δν πάρχει διαφορ μεταξ (ο, ω), (ε, αι), ς κα (η, ι, οι, υ, ει) θ πιβληθῆ στν γραπτ λόγο, πρᾶγμα μως διανόητο! Κα τοτο, διότι γραφ μίας γλώσσας χει καθοριστικ σημασία γι τν ταυτότητά της. Εδικώτερα, λληνικ Γραφ παραμένει διαχρονικῶς ναλλοίωτη γι δυόμισι περίπου χιλιάδες χρόνια, θεωρούμενη ς νεκτίμητης ξίας στοιχεο το παγκοσμίου πολιτισμο. Πράγματι, ντίθετα π τν προφορικ λόγο, πο μεταβάλλεται μ τν χρόνο λλ κα π τόπο σ τόπο, λληνικ Γραφ διατηρεται μετάβλητη, ς γενικ ποδεκτ σύμβολο ναφορς γι τὴν διαχρονικότητα κα τν οκουμενικότητά της.
 Ο φόβοι πικρατήσεως τς φωνητικς ρθογραφίας (γραφς) κα σ πομένη φάσι το λατινικο λφαβήτου (πο δηγον στν ποκοπ τς Νεοελληνικς π τν ρχαία λληνικ) δικαιολογονται κ το γεγονότος τι νάλογες προσπάθειες εχαν γίνει κατ καιρος στ παρελθόν, λλ προσέκρουσαν σ σφοδρς ντιδράσεις.
 Ἡ γλῶσσα μας δν εναι γαθό, πο νδιαφέρει μόνο τος γλωσσολόγους, λλ εναι πόθεσις λων μας μ διάφορο βεβαίως βαθμ εθύνης το κάθε χρήστη, ναλόγως τς εδικότητός του. τσι εναι ελογο τ νδιαφέρον γι τὴν γλῶσσα μας, χι μόνον σων νήκουν στς θεωρητικς πιστμες, λλ κα κείνων πο νήκουν στς θετικς πιστμες (τς λεγόμενες «κριβες»), ο ποες παιτον στν γραπτ λόγο σαφήνεια, ρθότητα κα κρίβεια, κυρίαρχα στοιχεα τς λληνικς. Χαρακτηριστικ εναι τι λληνικ μ τος παράμιλλους γραμματικος κα συντακτικος κανόνες κα τν ν γένει μαθηματική της δομ χει θεωρηθῆ φαινόμενο τελειότητος κα συνεχείας μ μοναδικ κτινοβολία σ’ λο τν κόσμο. Κατ τν κορυφαο λληνιστ κα καθηγητ γλωσσολογίας κ. F. R. Adrados, λληνική, π τν Μυκηναϊκ ποχ μέχρι σήμερα μ τς διάφορες κφάνσεις της εναι μία, νιαία, διαίρετη κα διάσπαστη, ποτελοσα να διαχρονικῶς ξελισσόμενο μ τὴν δική του δυναμικ σύνολο. Ἡ ποκοπ τς Νεοελληνικς π τς ρίζες της, τ ρχαῖα λληνικά, εχε ς ποτέλεσμα τν κακοποίησι τς γλώσσας μας κόμη κα π τ MME – λλ κα τὴν γνωστ σ λους μας συρρίκνωσι το λεξιλογίου κα τν δυναμία κφράσεως τς νεολαίας μας.
 Χαρακτηριστικ εναι κόμη τι ο ποστηρικτς το βιβλίου ποφεύγουν ν δηλώσουν εθέως, ἐὰν τοτο π παιδαγωγικς πόψεως εναι κατάλληλο γι μαθητς το Δημοτικο. Τέτοια σχολικ γχειρίδια γράφονται, ν γένει, χι π γλωσσολόγους (χωρς πεῖρα διδασκαλίας σ μαθητς το Δημοτικο), ο ποοι λλωστε δν πρόκειται ν τ διδάξουν, λλ π κπαιδευτικος μ μεγάλη διδακτικ κα παιδαγωγικ μπειρία σ συνεργασία πάντα μ δασκάλους Δημοτικο, ο ποοι κα θ χουν τν εθύνη διδασκαλίας τους. Ατονόητο εναι τι τ γχειρίδια ατά, στὴν συνέχεια θ ποστον τν προσήκοντα λεγχο π ερύτερο κύκλο καθ’ λην ρμοδίων. ντιθέτως, κατ τὴν σύνταξι το πίμαχου βιβλίου (πως φαίνεται π δήλωσι τς πρώτης τν συγγραφέων) δν ζητήθηκε συμβουλ δασκάλων λληνικν σχολείων. πως δ μο γνώρισε διεθνος μβελείας καθηγήτρια κλασσικς φιλολογίας (γνωστο ξένου πανεπιστημίου), ο συντάκτες το βιβλίου «χουν υοθετήσει γχειρίδια γι τν γγλικ γλῶσσα χωρς πολλ σκέψι» κα τι τ μόνο πο θ καταφέρουν εναι ν προκαλέσουν μεγαλύτερη σύγχυσι!
 Κα λα ατ θ εχαν ποφευχθῆ, ν τ πουργεο Παιδείας εχε ζητήσει τὴν γνώμη τς καδημίας θηνν, πως λλωστε εχε πράξει στ πρόσφατο παρελθν γι ναλόγου σπουδαιότητος θέματα. Πράγματι, κατ τ προοίμιο τς κυρωθείσης μ τὸν N. 4398/1929 συντακτικς ποφάσεως περ ργανισμο τς καδημίας θηνν « δρυσις καδημίας θηνν ν λλάδι εναι θνικ νάγκη κ τν μεγίστων, πως φωτίζη κα χειραγωγῆ τς δημοσίας πηρεσίας, μελετ κα κανονίζη τ τς θνικς μν γλώσσης, παρασκευάζη κα συντάσση κα δημοσιεύη τν Γραμματικήν, τ Συντακτικν κα τ Λεξικ ατς...». ν προκειμένῳ, πάρχει προσωπικ πιστολ διαμαρτυρίας το προέδρου τς καδημίας κ. Γ. Κοντόπουλου γι τ βιβλίο ατ πρς τν πουργ Παιδείας.
 Ἐν ψει τούτων πιβάλλεται πανεξέτασις το ζητήματος, πόσυρσις το βιβλίου κα χρῆσις προσωρινς τν προηγουμένων δη δοκιμασμένων διδακτικν βιβλίων γραμματικς.

Ἀ. N. Κουνάδης
 Ὁμ. καθηγητς E.M.Π.,
 Ἀκαδημαϊκός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...