Όνειρα θερινής νυκτός, των Τουρκαλάδων, ότι θα ..."κόψουν" την γή, για να φτιάξουν νέο Βόσπορο! Και το διαφημίζουν κιόλας απο το δορυφορικό "CCN Turk"! Έλα που οι Ρώσσοι δεν...'μασάνε'! |
Τίς αμέσως προηγούμενες ημέρες, οι τουρκικές εφημερίδες είχαν "γεμίσει" με κάτι περίεργους "χάρτες", σχεδιαγράμματα, για το υπερφίαλο πρόγραμμα, που φαντασιώνονται οι Τούρκοι ιθύνοντες, για να "ανοίξουν" έναν καινούργιο... Βόσπορο!!! Όμως, όπως ήταν απολύτως φυσικό, το ζήτημα ενδιαφέρει άμεσα και ευθέως τους Ρώσσους! Ποιός ή ποιοί θα ευνοηθούν απο μία παρόμοια ΝΕΑ ΔΙΑΝΟΙΞΗ; Και πιό συγκεκριμένα, τί είδους πλοία και ποιών χωρών, θα ευνοηθούν;
Οι αντιδράσεις της Μόσχας στην πρόθεση της Τουρκίας να κατασκευάσει έναν "νέο Βόσπορο", την «Διώρυγα της Κωνσταντινουπόλεως», μια τεχνητή διώρυγα δηλαδή, παράλληλη με τα Στενά, "δεν καθυστέρησε"!
Η απάντηση από την Μόσχα ήρθε, με την βεβαιότητα, ότι «ο νέος Βόσπορος θα είναι κλειδί για την κυριαρχία των ΗΠΑ στη Μαύρη Θάλασσα»! Ως ένα από τα επιχειρήματα, οι Τούρκοι προβάλλουν το γεγονός, ότι τα Στενά του Βοσπόρου έχουν γίνει ρηχότερα, ότι έχουν μολυνθεί σημαντικά από πετρελαϊκά απόβλητα, γι’ αυτό είναι ουσιαστικά αδύνατο να αυξηθεί η κυκλοφορία των δεξαμενοπλοίων. Επί πλέον η Άγκυρα θέλει να μειώσει την περιβαλλοντική επιβάρυνση στη λεκάνη των Στενών, να κατοχυρώσει την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και να συγκεντρώσει κεφάλαια για την εξάλειψη τυχόν ατυχημάτων με πετρελαιοφόρα πλοία...
Δεν είναι του παρόντος να επεκταθούμε στις πολλών παραμέτρων μεγάλες οικονομικές δυσκολίες, που θα συναντήσει το έργο - αν ποτέ υλοποιηθεί, εννοείται - και άς δούμε την ουσία του ζητήματος. Με βάση την Συνθήκη του Μοντρέ, επιτρέπεται η διέλευση μέσω Βοσπόρου στον Εύξεινο Πόντο, μόνο ελαφρών πολεμικών πλοίων επιφανείας και βοηθητικών σκαφών, όχι όμως αεροπλανοφόρων και υποβρυχίων!!! Άν τυχόν επιτευχθεί η κατασκευή της νέας διώρυγος, ακυρώνει την Συνθήκη του Μοντρέ, και ως ιδιωτικό έργο, θα αποφασίζουν οι Τούρκοι ποιάς εθνικότητος μεγάλα πλοία ή υποβρύχια, θα περνούν μέσω της διώρυγος στον Εύξεινο Πόντο. Σίγουρα, αυτά δεν πρόκειται να είναι ρωσσικά... αλλά αμερικανικά! Ο αναλυτής του ρωσσικού Ινστιτούτου Παγκοσμίου Οικονομίας και Διεθνών Σχέσεων κ. Βίκτορ Ναντένι-Ραγέφσκι, μιλά στην «Φωνή της Ρωσσίας» και επιβεβαιώνει σε μεγάλο βαθμό τις δημοσιογραφικές αναλύσεις και την σχετική αρθρογραφία. «Μια ανθρωπογενής διώρυγα είναι απίθανο ότι θα υπόκειται στους όρους της Συνθήκης του Μοντρέ. Ουσιαστικά η διέλευση των στρατιωτικών φορτίων και η διέλευση των πολεμικών πλοίων θα είναι δυνατή. Θα πρέπει πολλά να διευκρινισθούν και μάλιστα σε βάθος, ως προς το διεθνές νομικό πλαίσιο. Ακόμη και σε καιρό πολέμου, οι Τούρκοι (δεδομένου ότι θα είναι δική τους διώρυγα και όχι διεθνή Στενά) θα έχουν το δικαίωμα να επιτρέπουν(... εκείνα που τους βολεύει ασφαλώς!) την διέλευση κάποιων πλοίων. Αυτό θα ενισχύσει τις θέσεις της Τουρκίας. » Εάν πούμε τα πράγματα με το όνομά τους, τότε ο δεύτερος Βόσπορος χρειάζεται στις Ηνωμένες Πολιτείες για να ενισχύσουν την επιρροή τους στην περιοχή. Είναι σαφές ότι στην Ρωσσία αυτό δεν μπορεί να αρέσει. Αλλά και η Τουρκία είναι απίθανο ότι θα ωφεληθεί από μια τέτοια διαμόρφωση των δυνάμεων. » Φυσικά από τακτική άποψη το περιφερειακό της καθεστώς θα αυξηθεί. Αλλά από στρατηγική άποψη θα βρεθεί να έχει εμπλακεί σε έναν πολύ αμφίβολο τυχοδιωκτισμό με ασαφή κατάληξη. Και η - δήθεν - φήμη της ως ανεξάρτητου γεωπολιτικού παίκτη θα καταρρεύσει τάχιστα...(Στοιχεία απο τον 'Ινφογνώμονα').
Η απάντηση από την Μόσχα ήρθε, με την βεβαιότητα, ότι «ο νέος Βόσπορος θα είναι κλειδί για την κυριαρχία των ΗΠΑ στη Μαύρη Θάλασσα»! Ως ένα από τα επιχειρήματα, οι Τούρκοι προβάλλουν το γεγονός, ότι τα Στενά του Βοσπόρου έχουν γίνει ρηχότερα, ότι έχουν μολυνθεί σημαντικά από πετρελαϊκά απόβλητα, γι’ αυτό είναι ουσιαστικά αδύνατο να αυξηθεί η κυκλοφορία των δεξαμενοπλοίων. Επί πλέον η Άγκυρα θέλει να μειώσει την περιβαλλοντική επιβάρυνση στη λεκάνη των Στενών, να κατοχυρώσει την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και να συγκεντρώσει κεφάλαια για την εξάλειψη τυχόν ατυχημάτων με πετρελαιοφόρα πλοία...
Δεν είναι του παρόντος να επεκταθούμε στις πολλών παραμέτρων μεγάλες οικονομικές δυσκολίες, που θα συναντήσει το έργο - αν ποτέ υλοποιηθεί, εννοείται - και άς δούμε την ουσία του ζητήματος. Με βάση την Συνθήκη του Μοντρέ, επιτρέπεται η διέλευση μέσω Βοσπόρου στον Εύξεινο Πόντο, μόνο ελαφρών πολεμικών πλοίων επιφανείας και βοηθητικών σκαφών, όχι όμως αεροπλανοφόρων και υποβρυχίων!!! Άν τυχόν επιτευχθεί η κατασκευή της νέας διώρυγος, ακυρώνει την Συνθήκη του Μοντρέ, και ως ιδιωτικό έργο, θα αποφασίζουν οι Τούρκοι ποιάς εθνικότητος μεγάλα πλοία ή υποβρύχια, θα περνούν μέσω της διώρυγος στον Εύξεινο Πόντο. Σίγουρα, αυτά δεν πρόκειται να είναι ρωσσικά... αλλά αμερικανικά! Ο αναλυτής του ρωσσικού Ινστιτούτου Παγκοσμίου Οικονομίας και Διεθνών Σχέσεων κ. Βίκτορ Ναντένι-Ραγέφσκι, μιλά στην «Φωνή της Ρωσσίας» και επιβεβαιώνει σε μεγάλο βαθμό τις δημοσιογραφικές αναλύσεις και την σχετική αρθρογραφία. «Μια ανθρωπογενής διώρυγα είναι απίθανο ότι θα υπόκειται στους όρους της Συνθήκης του Μοντρέ. Ουσιαστικά η διέλευση των στρατιωτικών φορτίων και η διέλευση των πολεμικών πλοίων θα είναι δυνατή. Θα πρέπει πολλά να διευκρινισθούν και μάλιστα σε βάθος, ως προς το διεθνές νομικό πλαίσιο. Ακόμη και σε καιρό πολέμου, οι Τούρκοι (δεδομένου ότι θα είναι δική τους διώρυγα και όχι διεθνή Στενά) θα έχουν το δικαίωμα να επιτρέπουν(... εκείνα που τους βολεύει ασφαλώς!) την διέλευση κάποιων πλοίων. Αυτό θα ενισχύσει τις θέσεις της Τουρκίας. » Εάν πούμε τα πράγματα με το όνομά τους, τότε ο δεύτερος Βόσπορος χρειάζεται στις Ηνωμένες Πολιτείες για να ενισχύσουν την επιρροή τους στην περιοχή. Είναι σαφές ότι στην Ρωσσία αυτό δεν μπορεί να αρέσει. Αλλά και η Τουρκία είναι απίθανο ότι θα ωφεληθεί από μια τέτοια διαμόρφωση των δυνάμεων. » Φυσικά από τακτική άποψη το περιφερειακό της καθεστώς θα αυξηθεί. Αλλά από στρατηγική άποψη θα βρεθεί να έχει εμπλακεί σε έναν πολύ αμφίβολο τυχοδιωκτισμό με ασαφή κατάληξη. Και η - δήθεν - φήμη της ως ανεξάρτητου γεωπολιτικού παίκτη θα καταρρεύσει τάχιστα...(Στοιχεία απο τον 'Ινφογνώμονα').
ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΘΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου