6.12.14

6η Δεκεμβρίου. Μνήμη του Αγίου Νικολάου, Επισκόπου Μύρων της Λυκίας του θαυματουργού (και μυροβλήτου).






Σήμερα εορτάζεται απανταχού της Ορθοδοξίας, ένας απο τους "δημοφιλεστέρους" Αγίους της Εκκλησίας μας! Ο Άγιος Νικόλαος (270 - 6 Δεκεμβρίου 343) είναι άγιος της Ανατολικής Ορθόδοξης, (αλλά και της Ρωμαιοκαθολικής). Έζησε τον 4ο αιώνα μ.Χ. στα Μύρα της Λυκίας.
Ο Άγιος Νικόλαος γεννήθηκε το 270 μ.Χ. στα Πάταρα της Λυκίας, από γονείς ευσεβείς και πλουσίους και έτυχε επ ιμελημένης μορφώσεως. Όμως, σε νεαρή ηλικία έμεινε ορφανός και κληρονόμος μιας μεγάλης περιουσίας. 
Από πολύ νωρίς, είχε αφιερωθεί στα Θεία, μετά την μετάβασή του στα Ιεροσόλυμα, για να προσκυνήσει τον Τίμιο Σταυρό και τον Πανάγιο Τάφο. Όταν επέστρεψε στην πατρίδα του χειροτονήθηκε ιερέας. Στην αρχή αφιερώθηκε στον ασκητικό βίο κι έγινε ηγούμενος της Μονής Σιών στα Μύρα της Λυκίας. Όταν απεβίωσε ο τότε Αρχιεπίσκοπος Μύρων της Λυκίας, οι επίσκοποι, δια θεϊκής αποκαλύψεως, αναγόρευσαν Αρχιεπίσκοπο τον Νικόλαο.
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΩΣ ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΗ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΤΟΥ
ΠΡΟΣΩΠΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ.
Από την θέση αυτή ανέπτυξε έντονη δράση και επεξέτεινε τους αγώνες του για την προστασία των φτωχών και των απόρων ιδρύοντας νοσοκομεία και διάφορα φιλανθρωπικά ιδρύματα. Προικισμένος με υψηλό χριστιανικό φρόνημα, θάρρος και ζωτικότητα εμψύχωνε τους διωκόμενους (από τους Ρωμαίους) χριστιανούς, διωκόμενος και εξοριζόμενος και ο ίδιος για την στάση του αυτή.



Κατά τους διωγμούς του αιμοδιψούς Διοκλητιανού, υπέστη βασανιστήρια. Όταν όμως ανήλθε στον αυτοκρατορικό θρόνο ο Μέγας Κωνσταντίνος, ελευθερώθηκαν όλοι οι χριστιανοί και έτσι ο Νικόλαος επανήλθε στο αρχιεπισκοπικό θρόνο. Σύμφωνα με την παράδοση, ήταν προικισμένος με το χάρισμα της θαυματουργίας και έσωσε πολλούς ανθρώπους, και όσο ήταν εν ζωή, αλλά και μετά την κοίμησή του.
Αναφέρονται πλείστα θαύματα του Αγίου, όπως η απελευθέρωση των τριών στρατηλατών, θεραπείες νοσούντων και αποκαταστάσεις φτωχών.

Το 325 μ.Χ έλαβε μέρος στην Α' Οικουμενική Σύνοδο, που έγινε στη Νίκαια της Βιθυνίας, και καταπολέμησε τις διδασκαλίες του Αρείου. Λέγεται ότι κατά την Σύνοδο χαστούκισε με δύναμη τον αλαζόνα αιρετικό Άρειο, ενώπιον του αυτοκράτορος Μεγάλου Κωνσταντίνου, ο οποίος λόγω νόμου, ότι παρόντος εκείνου, δεν επιτρεπόταν οι χειροδικίες, τον φυλάκισε. Μετά απο εντυπωσιακό θαύμα, όπου στο κελλί της φυλακής, τον επεσκέφθησαν αλληλοδιαδόχως ο ίδιος ο Ιησούς αλλά και η Παναγία, επέστρεψε στην Σύνοδο, συνεχίζοντας το ποιμαντικό του έργο, μέχρι τα βαθιά γεράματα. (Εδώ, αλλά και σε άλλες περιπτώσεις της εκκλησιαστικής Ιστορίας, συναντάμε το ιδιότυπο γεγονός, ότι για σοβαρά δογματικά ζητήματα, "επικροτείται" η χειροδικία... Αυτά στις ημέρες μας θεωρούνται όχι απλώς "ψιλά", αλλά τάχα "άγνωστα" γράμματα...)

ΙΔΟΥ ΤΟ ΠΕΙΣΤΗΡΙΟ! ΠΟΛΥ ΠΑΛΑΙΑ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΣΗΜΟΥ
ΧΑΣΤΟΥΚΙΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ, ΣΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΟΥ ΑΡΕΙΟΥ,
ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ Α΄ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ!
ΓΙΑΤΙ ΛΟΙΠΟΝ ΑΓΙΟΙ ΑΡΧΙΕΡΕΙΣ ΚΑΙ ΑΓΙΟΙ ΕΦΗΜΕΡΙΟΙ, ΔΕΝ
ΤΟΛΜΑΤΕ ΝΑ ΤΟ ΑΓΙΟΓΡΑΦΗΣΕΤΕ, ΟΤΑΝ ΚΑΛΕΙΤΑΙ ΤΟΥΣ
ΑΓΙΟΓΡΑΦΟΥΣ, ΣΤΟΥΣ ΝΑΟΥΣ ΜΑΣ; ΤΙ ΦΟΒΑΣΤΕ;
ΜΗΝ ΚΑΝΕΙ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΤΟ ΕΝ ΥΠΝΩΣΕΙ ΠΟΙΜΝΙΟ, ΓΙΑ ΤΟ ΤΙ "ΠΑΡΙΣΤΑ" Η ΕΙΚΟΝΑ;
ΜΗΝ ΘΙΓΟΥΝ ΟΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΕΣ; Ή ΜΠΑΣ ΚΑΙ
ΒΡΕΘΟΥΝ ΜΙΜΗΤΕΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ, ΠΟΥ
ΘΑ...ΣΦΑΛΙΑΡΙΖΟΥΝ ΤΟΥΣ ΑΙΡΕΤΙΚΟΥΣ; Ε;



Ο άγιος Νικόλαος απεδήμησε ειρηνικώς στις 6 Δεκεμβρίου του έτους 343. Μετά την κοίμησή του ονομάστηκε «μυροβλύτης», καθώς σύμφωνα με την παράδοση της χριστιανικής Πίστεως, τα λείψανά του άρχισαν να αναβλύζουν άγιο μύρο, όπως και άλλων αγίων.



Τα λείψανά του διατηρήθηκαν στα Μύρα της Λυκίας έως και τον ενδέκατο αιώνα, όπου το 1087 κάποιοι ναύτες τα αφαίρεσαν και τα μετέφεραν στην Ιταλία, στην πόλη Μπάρι, όπου τοποθετήθηκαν στο Ναό του Αγίου Στεφάνου. 
Λέγεται ότι κατά την τέλεση της θείας λειτουργίας, άρχισε να αναβλύζει τόσο πολύ μύρο από τα ιερά λείψανα, που οι πιστοί το μάζευαν σε δοχεία(!) για θεραπεία από διάφορες αρρώστιες, ενώ αρκετοί λιποθυμούσαν από την ευωδία του μύρου αυτού!
Η μνήμη του γιορτάζεται στις 6 Δεκεμβρίου τόσο από την Ορθόδοξη, όσο και από την Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία.

Ο Άγιος Νικόλαος θεωρείται ο κατ' εξοχήν προστάτης των Ναυτικών, καθώς και του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού και Λιμενικού Σώματος, γιατί στον βίο του αναφέρονται θαύματα που έχουν σχέση με τη θάλασσα. Για το λόγο αυτό, όλα τα πλοία του πολεμικού ναυτικού, καθώς και όλα τα εμπορικά, φέρουν την εικόνα του [1]
Επίσης θεωρείται και προστάτης της πόλεως του Αγίου Νικολάου Κρήτης, όπου τιμάται με την ημέρα που εορτάζεται (6 Δεκεμβρίου) ως επίσημη αργία σε όλη την πόλη. Παρεκκλήσια που φέρονται επί πλοίων είναι αφιερωμένα στον Άγιο Νικόλαο, όπως και εκείνο στο ιστορικό Θ/Κ Γ. Αβέρωφ. Επίσης πολλά πλεούμενα παίρνουν το όνομά του και ως προστάτης των ναυτικών αναφέρεται και σε πολλά νησιώτικα τραγούδια.
(Η ημέρα τιμής του Αγίου Νικολάου είναι επίσημη αργία σε όλα τα ελληνικά πλοία, λιμένες, Υπηρεσίες λιμένων και ναυτιλιακές εταιρείες. Επίσημη επίσης αργία είναι για το Πολεμικό Ναυτικό, το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και το Λιμενικό Σώμα.)

Στην Δύση η γιορτή του αγίου Νικολάου, που λέγεται Santa Claus, συνδέεται με τα Χριστούγεννα και με την ανταλλαγή δώρων, που γίνεται τότε. Και στην Ελλάδα ταυτίζεται η μορφή του Άγιου Βασίλη (Santa Claus) που φοράει κόκκινα ρούχα και έχει λευκή γενειάδα με τον άγιο Βασίλειο, στην ουσία όμως ο συμβολισμός, αναφέρεται στον άγιο Νικόλαο και περιέχει στοιχεία από παγανιστικές, προχριστιανικές δοξασίες για τον "πατέρα του χιονιού" κτλ. (Ο Μέγας Βασίλειος άλλως τε, ήταν "ασκητικός" και ισχνός, οπότε δεν υπάρχει περίπτωση να ταυτισθεί για κανέναν λόγο, με τον μάλλον αστείο και χονδρό ΄τύπο', που "πρωτοανακάλυψε" η αμερικανική 'κόκα-κόλα', στις αρχές της δεκαετίας του '30.)

Η δεξιά χείρ του Αγίου βρίσκεται στoν Ναό Αγίου Γεωργίου του Νέου Βουκουρεστίου.
Ο αριστερός βραχίων του Αγίου, βρίσκεται στον ομώνυμο ρωμαιοκαθολικό Ναό του Ρίμινι Ιταλίας.
Απότμημα του αριστερού βραχίονος του Αγίου, βρίσκεται στον Μητροπολιτικό Ναό Βόλου.
Μέρος των Λειψάνων του Αγίου, βρίσκεται στην ομώνυμη ρωμαιοκαθολική Βασιλική του Μπάρι Ιταλίας.
Αποτμήματα του Ιερού Λειψάνου του Αγίου βρίσκονται στις Μονές Αγ. Νικολάου Άνω Βάθειας Ευβοίας και Φανερωμένης Σαλαμίνος, στον Καθεδρικό Ναό του Σωτήρος Μόσχας, στον ομώνυμο Ναό Αγίας Πετρουπόλεως και στη Λαύρα Αγ. Αλεξάνδρου Νέβσκι Αγίας Πετρουπόλεως.
Ένας εκ των οδόντων του Αγίου βρίσκεται στην Μονή Αγίας Λαύρας Καλαβρύτων.

Ο τάφος του Αγίου Νικολάου στη Βασιλική του Μπάρι, ανοίχθηκε αναγκαστικά το 1953 μ.Χ., κατά την διάρκεια αναστηλωτικών εργασιών, την νύκτα της 5ης προς 6ης Μαΐου. Για τον σκοπό αυτό συγκροτήθηκε επιτροπή από τον Πάπα, με Πρόεδρο τον τότε Ρωμαιοκαθολικό Αρχιεπίσκοπο του Μπάρι Ερρίκο Νικόδημο, στην οποία ανατέθηκε η κανονική αναγνώριση των λειψάνων του τάφου. Παραλλήλως, ο αναγνωριστικός έλεγχος και η καταμέτρηση των οστών, ανετέθη στον Καθηγητή της Ανατομίας στο Πανεπιστήμιο του Μπάρι, Λουΐτζι Μαρτίνο και τον βοηθό του ιατρό Αλφρέντο Ρουγγίερι.
Τα Λείψανα μέσα στη λάρνακα έπλεαν σέ ένα διαυγές, άχρωμο και άοσμο υγρό, το οποίο είχε βάθος τρία περίπου εκατοστά. Η εξέταση του υγρού αυτού από τα Ινστιτούτα Χημείας και Υγιεινής του Πανεπιστημίου του Μπάρι απέδειξε, ότι επρόκειτο για καθαρό νερό, ελεύθερο από άλατα και στείρο από μικροοργανισμούς! Η έρευνα απέδειξε, ότι το υγρό αυτό προήρχετο από τις μυελοκυψέλες των σπογγωδών οστέων!
Η τρίτη ιστορικά ανακομιδή έγινε την νύκτα της 7ης προς 8ης Μαΐου 1957 μ.Χ., με σκοπό νέα αναγνώριση, καταμέτρηση, ανατομική και ανθρωπολογική μελέτη, πριν την οριστική κατάθεση στην λάρνακα, μετά το πέρας των αναστηλωτικών εργασιών. Στην ιατρική ομάδα συμμετείχε την φορά αυτή και ο ιατρός Λουΐτζι Βενέζια. Τα αποτελέσματα της ανθρωπολογικής εξετάσεως των Ιερών Λειψάνων, υπήρξαν εντυπωσιακά. Διαπιστώθηκε, ότι ανήκαν σέ ένα και το αυτό άτομο και μάλιστα σε άνδρα που είχε ύψος 1.67 περίπου, τρεφόταν κυρίως με φυτικά προϊόντα και πέθανε σε ηλικία μεγαλύτερη των 70 ετών. Το άτομο αυτό ανήκε στην λευκή Ινδοευρωπαϊκή φυλή.

Η κατάσταση ορισμένων οστών έδειξε ακόμη, ότι το άτομο στο οποίο ανήκαν, πρέπει να είχε υποφέρει πολύ κάτω από ιδιαίτερα δυσμενείς συνθήκες διαβιώσεως, που του άφησαν σημάδια στην υπόλοιπη ζωή του. Η αγκυλωτική σπονδυλοαθρίτιδα και η διάχυτη ενδοκρανιακή υπερόστωση, πρέπει να κληρονομήθηκαν από κάποια υγρή φυλακή, όπου πέρασε αρκετά χρόνια της ζωής του και μάλιστα σε προχωρημένη ηλικία.

Η ιχνογραφική ανάπλαση του προσώπου, με την μέθοδο της υπερσκελετικής αναπλάσεως των μαλακών μερών της κεφαλής, απέδωσε επίσης θεαματικά αποτελέσματα. Τα σχετικά ιχνογραφήματα που δημοσίευσε ο Καθηγητής Μαρτίνο, βρίσκονται σε συμφωνία με τις παλαιότερες απεικονίσεις του Αγίου, εκείνη της Αγίας Μαρίας της Πρώτης (στη Ρώμη, 8ος ή 9ος αιώνας μ.Χ.) και αυτή του Παρεκκλησίου του Αγίου Ισιδώρου, στον Ναό του Αγίου Μάρκου (στη Βενετία, ψηφιδωτό του 12ου αιώνα μ.Χ.).

Δηλαδή, με τις εξετάσεις των Λειψάνων του Αγίου Νικολάου, πιστοποιήθηκε η γνησιότητά τους, αποδείχθηκε επιστημονικά η μυροβλυσία του και επίσης ότι η πάροδος του χρόνου, δεν άμβλυνε την μνήμη των βασικών χαρακτηριστικών της μορφής του, όπως τα διέσωσε η Ορθόδοξη εικονογραφική παράδοση (πρόσωπο ασκητικό, ευγενικό, με αρμονικές αναλογίες, υψηλό και πλατύ μέτωπο, μεγάλα μάτια - ελαφρά βαθουλωτά - έντονα ζυγωματικά, φαλάκρα). (Βλ. Αντ. Μάρκου, «Τα Λείψανα του Αγ. Νικολάου Επισκόπου Μύρων της Λυκίας και οι ιστορικές τους περιπέτειες»· Περιοδικό «Ορθόδοξη Μαρτυρία» Λευκωσίας, φ. 44/1994, σελ. 98 - 106· αγγλική έκδοση από το Κέντρο Παραδοσιακών Ορθοδόξων Σπουδών Έτνας Καλιφορνίας, 1994).

                                                                                                     "ΠΑΠΑΦΛΕΣΣΑΣ"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...